Att sälja sin själ

Måste nu berätta om hur man lärde folk att sälja dammsugare för 15 år sedan.
Se proper ut, ha en legitimation som visar vem du är, visa den så fort du ringt på.
Skapa förtroende,när du har  presenterat var du kommer ifrån , försöker du på alla sätt ta dig innanför dörren.
Ett ex. " fråga vad det är för färg på din dammsugare?" då de inte kommer ihåg, uppmana dem att titta efter, när de backar in klämmer du in foten i springan och vips är du inne. Detta är steg 1
Sen ska du få dem att köpa, du erbjuder dig att dammsuga ett rum  gratis, de tvekar inte för du gör det gratis
och städa tycker inte folk är kul, försäljaren dammsuger. Kunden säger, för man vill ju framstå som renlig, att säljaren inte kommer att  kunna hitta så mycket. Du tömmer dammsugarpåsen på golvet och bevisar att de hade fel , du hade rätt och att om din "röda" dammsugare inte var bättre än så här, så är biffen klar. Steg 2 Skriv på här:........
Orderblocket  åker fram. Kvaliteen på säljarens dammsugare tas fram, med alla dess fördelar ...... billigt , bra,
hållbartt,  garanti, ångertid osv. Snabba avslut, lova mycket du kan hålla tunnt för de flesta orkar inte bråka.

Vill kundämnet trots allt inte ha någon dammsugare, så visar man tydligt att man efterlämnar en hög med skräp efter sig. Signalen är:, se vad skitigt du har det.  Men hallå, du får väl dammsuga upp efter dig säger kunden, nej, jag vill absolut inte stjäla dina saker ifrån dig svarar säljaren  och spelar på den presumtiva kundens dåliga förmåga att hålla rent,   och säljarens ärlighet att inte vilja ta något ifrån kund som faktiskt är ägare till sin egen smuts. Men med en ny "xxy 556" kan du naturligtvis få ett nytt hem och ett nytt beteende och en renare yttre profil. (Som städare är det inga problem att hitta smuts om man är expert och letar på de rätta ställena)

Orderblocket ligger framme, villkoren för avbetalning körs fram, munlädret är slipat, de vanligaste motstånden mot köp har man mentalt förberett sig för och tränat på i rollspel. Liksom de rätta orden att använda. Man har också slipat på de vanligaste kunderna och deras beteende, samt lite olika scenarior som man kan tänkas hamna i, samt sätt att gå förbi säljhindren.
Detta är några av de trick jag hörde talas om att man hade fått lära sig. En del av detta som jag har beskrivit tycker jag är helt ok dvs att möta människor och försöka övertala dem, andra saker tycker jag är vidriga dvs. att manipulera sig in i någons hem med suspekta metoder, en fot i springan, att man tränger sig in, att man slänger folks skräp på golvet i en hög. Jag tycker inte att det alltid är så att medlen får ägna ändamålet.
En bra historia  är alltid värd att berättas, men vad är rätt och vad är fel är svårare att utröna. I dagens organisationer och företag blir det allt viktigare att skapa sig ett förtroende hos kunden, ett värde, ett varumärke
det är de värderingar, den etik och moral som företaget står för som gör att kunden väljer att anlita eller köpa 
just från dem. Det vore kul att höra om någon vet vad en dammsugsförsäljare får lära sig på kursen idag??
Skriv gärna och kommentera isåfall.
/Från en som sover gott på nätterna. 

Hon slutade och tala om vad hon tyckte

Som chef har man ibland medarbetare som vill vidare i sin karriär. Så var fallet när min medarbetare Y ville gå vidare. Hon skulle bli den 1:a kvinnliga dammsugsförsäljaren i distriktet, hon introducerades med att här fanns pengar att göra för en som var ambitiös o duktig, hon skulle få gå på 1veckas betald säljutbildning och sen gå parallellt en vecka med en annan säljare. Hon passade på att tala om för alla oss andra att vi var "losers" men att
hon ändå till nöds skulle komma och hälsa på oss om ett tag, "Jaggan" skulle hon parkera utanför. Avskedet kom
och hon försvann.med alla sina avskedspresenter.

Döm om min förvåning när jag i vår personalrapporteringsbok fick ett meddellande riktat indirekt eller snarare direkt mot mig, där stod: " Hejdå din jävla................" Hon var snäll och lät mig själv fylla i vad som skulle stå vid prickarna. Jag tänkte  att hon var ung, grön, inte särskilt duktig, krävde mycket tid, omogen och de äldre på jobbet hade fåt jobba hårt för att fostra henne. Hon hade tagit energi och kraft ifrån en, men trots allt har man väl ett ansvar för att slussa in nya medarbetare och det rörde på sig, men nu blev jag lite arg. Fegt tillvägagångssätt tänkte jag.
Lite skönt att bli av med henne trots allt, för nu är jag arg.

Det går 2 veckor och så ringer Y på telefon, hon har kommit underfund med att hon inte orkar lura på folk
som inte har råd, dammsugare som är alldeles för dyra och inte håller vad de lovar. Dessutom i det område
där hon själv bor och folk har det ungefär likadant som hennes föräldrar har det,  dvs inte alltför fett. (Hennes föräldrar bodde i vardagsrummet som de avskilde med ett draperi, själv fick hon bo i sovrummet. )

Nu undrar hon om hon kan få komma tillbaks till jobbet!

Jag säger ja och dagen efter är hon tillbaks som om ingenting hade hänt.
(Någon kanske frågade var Jaguaren stod parkerad)

Sensmoral, hon fortsatte till trots att ställa till det för oss, de dröjde kanske ett par veckor men sen var hon igång igen, skällde ut kunder, ställde krav på sina kollegor att de skulle täcka upp för henne när hon kom sent skulle gå tidigt osv. Vad hon lärde sig var inte ödmjukhetsläxan utan att folk kan vara väldigt undfallande, även chefer
och det kan man utnyttja till sin fördel och gå på i ullstrumporna.

Min lärdom som jag kanske drar nu, är att om personen uppvisar sådana signaler i ett tidigt skeede så blir det förmodligen inte så mycket bättre, man ska dra öronen åt sig och agera tidigt.  

Nästa gång- det här fick dammsugsförsäljarna lära sig på sin kurs.

Att ha mod att sätta sig upp mot

Det finns något som triggar igång folk då man pratar om att sätta sig upp mot sin chef.
Hur många historier har ni inte hört ,om - när "en kompis till mig" vann på v 75 , fick så mycket pengar
att han gick in till sin chef, skällde ut denne efter noter, bad honom flyga åt......h och sa upp sig med omedelbar verkan för att efter ett par timmar kolla sin kupong igen och konstatera att man sett fel på en siffra och att det inte blev någon jättevinst och därmed inga pengar hrmm ..... hamnade plötsligt i ett dilemma.
Det har hänt mig när jag jobbat som chef, har det hänt er ?? Återkommer snart med min berättelse om detta. 
Under tiden håll er kramaktigt kvar i era kontorsstolar.

Att sätta sig på en liten hund

Hörde en dråplig historia igår. Ett par berättade om sin hund en liten chiuhuaua, ni vet det är en så liten hund att man tror att den ska gå sönder. Den här lilla hunden som bar det stolta namnet Napoleon  var väldigt förbaskad på grannhunden, en stor svart labrador, gläfse och reste ragg mot den jämnt. Jag undrade naturligtvis varför det var så att den uppträde på detta vis. Matten svarade då att labradoren hade satt sig på den lilla hunden vid ett tillfälle,
efter detta tålde inte chiuhuauan den svarta labradoren. Vi skrattade så vi skrek bara av tanken  på hur det kunde ha sett ut, om man hade sett det i verkligheten. Vi började snabbt identifiera oss med denna hund "som plötsligt gav uttrycket underdog en ny betydelse". Vi såg framför oss en stor stjärt av kollosal format sätta sig på oss och klämma fast oss i marken, så att vi låg där och sprattla utan att kunna komma loss. Vi kunde känna tyngden och hur vår rörelsefrihet kändes totalt begränsad, ja blir rent av paffa och paralyserade av läget. Än mer skratt..
Sen tänkte jag, tänk om man är chef och sätter sig på sina medarbetare undrar hur de upplever det då, undrar om de börjar gläfsa och resa ragg???

RSS 2.0