Kurs i service

Nu har vi kommit igång igen, började hösten med att hålla en kurs i kundservice. Personligt bemötande i telefon , person mot person, aggresiva människor, olika sorters människor osv.
De närmaste dagarna före noterar man friskt alla felsteg som alla människor gör mot en i affärer ,på restauranger mm. likväl som man noterar vilka fantastiskt serviceinrikade och välsinnade människor det finns.
Man konstaterar också snabbt att allt hänger ihop.  Ens eget beteende för allas välbefinnande, gruppen man jobbar och dess enighet om vilken nivå man ska lägga sig . Vilken kvalitee man ska ha på sina varor och tjänster samt hur och vilken enhetlig framtoning man ska ha utåt.  Dvs. man måste skaffa sig ett positivt rykte utåt., detta kommer sig av att man gör ett bra jobb som andra uppskattar och på så sätt visar att företaget /organisationen fungerar inåt. Det man har på insidan visar sig på utsidan och tvärtom.
Som vanligt påminner jag om att, den enskilt viktigaste komponentent för att de ska fungera i ett företag/ organisation är ledarskapet.

I dag kom servitrisen ut med en kopp kaffe bara för att vi skulle kunna sitta kvar och njuta en stund i lugn och ro i solen. Fler sådana dagar eller hur?!

Tall ships race

För att fortsätta lite på seglartemat, i 4 dagar har detta stora skutskeppsevenemang varit i Sthlm och jag har varit där varje dag. Jättestora segelskutor den längsta 118 meter 4 master och räkna jag 28 segel. Besätning på omkring 100 st, och så lite mindre seglare med kanske 12 mans besätning.
Jag kommer tillbaks till temat att vistas på en liten yta, bo,  och verka tillsammans, vilken utmaning, här går det inte att gömma sig, försöker  man så förstår alla att man försöker gömma sig, och det går ju ine an om man har en uppgif att utföra.
 Vad som slog mig var att det kunde göra sån skillnad på vilken båt man var ombord på, hur man upplevde den. Inte minst kan man göra en jämförelse mellan den ryska båten och den mexikanska. Bara för att visa på ett exempel, vid färden ut mot Sandhamn där starten skulle gå på tisdagen paraderade alla båtar ut efter varandra med massor av nyfikna som liksom jag tittade på från olika stränder längs färdvägen, eller via fritidsbåtar.
Ryssarna hade inte hissat ett enda segel, på däck syntes någon enstaka matros. På den mexikanska båten stod alla besättningsmän uppställda längst relingen, alla segel utom 4 var uppe, mexikansk musik klingade över vatnet.
Det är inte svår att räkna ut vem som planterade sitt varumärke bäst.
Hur gör ni på era företag?

Segla väl!

RSS 2.0